Vi arbetar aktivt med att förhindra smittspridningen av Covid-19 Läs mer här.
Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende
Roslagstullsbacken 7
114 21 Stockholm
Håkan Borg
Verksamhetschef
Tel: +46(0)72-090 29 17
Epost: kattrumpstullen.verksamhetschef@norlandia.com
För fler telefonnummer till avdelningar och chefer. Klicka på fliken Kontakt nedan.
Välkommen till Kattrumpstullen, ett vård- och omsorgsboende för personer i behov av vård och omsorg dygnet runt. Verksamheten ligger i ett lugnt område uppe på Ruddammen med fantastisk utsikt över Östermalm och Vasastaden. Byggnaden uppfördes år 2003 och har med sin svängda form blivit ett synbart inslag i Stockholms stadsbild.
Kattrumpstullen är ett modernt boende med 97 lägenheter (ca 30 kvm) fördelade på fem plan och uppdelade på nio avdelningar. Fem avdelningar för somatiskt sjuka och fyra avdelningar för personer med demens. De ljusa, moderna lägenheterna har trygghetslarm, trinettkök, toalett och dusch. På varje plan finns vackert utformade gemensamhetsutrymmen för måltider och social samvaro, samt en inglasad balkong. På entréplan finns en bibliotekshörna och utgång till en stor uteplats med grönska som ger goda möjligheter till utevistelse och samvaro.
Namnet Kattrumpstullen härrör troligen från det vattendrag som förband Brunnsviken med Träsksjön. På grund av sin krokiga form kallades vattnet Kattrumpssjön och tullen Kattrumpstull. Norlandia är på uppdrag av Stockholms stad ansvarig för driften av verksamheten.
Din kontaktperson ansvarar för att din tillvaro på Kattrumpstullen utformas i enlighet med dina behov och önskemål. Genom att skapa en god relation med dig och dina närstående hjälper kontaktpersonen dig med alla tänkbara sysslor och aktiviteter. Din omvårdnadsansvariga sjuksköterska ansvarar för att genomföra vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt.
Mat och måltider är en av höjdpunkterna under dagen. Vi förbereder alla måltider i avdelningens gemensamma kök och inför servering skapar vi tillsammans en trivsam och lugn måltidsmiljö. Våra medarbetare sitter naturligtvis med runt matbordet vilket bidrar till en social atmosfär och en lugn måltidsmiljö. För de som önskar äta i sin lägenhet serverar vi måltiden på en måltidsbricka.
Vår önskan är att alla boende skall uppleva att Kattrumpstullen är ett hem för just dig där du kan fortsätta leva ditt liv, precis som du vill. Det innebär att vi erbjuder varierande aktiviteter i syfte att stimulera och öka ditt välbefinnande. Vi strävar även att ta tillvara det som gör att människor fungerar och mår bra tillsammans.
Utbudet av aktiviteter kan variera efter årstid men brukar bestå av utevistelse med promenader, sittgymnastik, tidningsläsning, högläsning, musik med allsång, underhållning, fester m.m. Aktuellt program finns anslagen på anslagstavlan som finns på varje våningsplan. Den som så önskar kan alltid tala med sin kontaktperson om du har förslag eller önskningar på aktiviteter.
Vi erbjuder gratis WiFi-uppkoppling i våra gemensamhetsutrymmen.
För att få en boendeplats på Kattrumpstullen krävs ett biståndsbeslut från din kommuns biståndshandläggare. Ta kontakt med din kommun för mer information.
Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende
Roslagstullsbacken 7
114 21 Stockholm
Håkan Borg
Verksamhetschef
Tel: +46(0)72-090 29 17
Epost: kattrumpstullen.verksamhetschef@norlandia.com
Ida Andersson
Enhetschef
Tel: +46 (0)702-21 54 68
Epost: kattrumpstullen.enhetschef2@norlandia.com
Nina Wiklund
Enhetschef
Tel: +46 (0)72-562 54 92
Epost: kattrumpstullen.enhetschef1@norlandia.com
Jourtelefon sjuksköterska
Tel: +46 (0)72-452 26 32
Avdelningar
Plan 1 Somatisk avdelning
Tel: +46 (0)766-28 70 44
Sjuksköterska plan 1
Tel: +46 (0)766-77 41 55
Plan 2 Somatisk avdelning
Tel: +46 (0)766-22 11 94
Plan 2 Demensavdelning
Tel: +46 (0)766-32 15 01
Sjuksköterska plan 2
Tel: +46 (0)766-77 41 56
Plan 3 Somatisk avdelning
Tel: +46 (0)766-22 60 33
Plan 3 Demens avdelning
Tel: +46 (0)766-31 59 55
Sjuksköterska plan 3
Tel: +46 (0)766-77 41 57
Plan 4 Somatisk avdelning
Tel: +46 (0)766-03 60 05
Plan 4 Demensavdelning
Tel: +46 (0)766-29 88 31
Sjuksköterska plan 4
Tel: +46 (0)766-77 41 58
Plan 5 Somatisk avdelning
Tel: +46 (0)766-02 70 98
Plan 5 Demensavdelning
Tel: +46 (0)766-28 58 59
Sjuksköterska plan 5
Tel: +46 (0)766-77 41 59
Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende
Roslagstullsbacken 7
114 21 Stockholm
Håkan Borg
Verksamhetschef
Tel: +46(0)72-090 29 17
Epost: kattrumpstullen.verksamhetschef@norlandia.com
För fler telefonnummer till avdelningar och chefer. Klicka på fliken Kontakt nedan.
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
För att få till säkra besök på verksamheten behöver vi samarbeta, för att undvika smitta och smittspridning genom att alla följer myndigheternas riktlinjer:
Förutsättningarna för besök på verksamheten kan ändras i händelse av smittutbrott.
När du väl är på avdelningen gäller följande.
Har du frågor? Välkommen att kontakta mig på telefonnummer: Med vänliga hälsningar
Håkan Borg verksamhetschef: 072 09 02 917
Tack för visad hänsyn!
Våren är i antågande, det betyder omväxlande väder, men så fort solen kommer fram så kommer fler och fler av våra boende ut. Man har sopat bort gruset både på framsidan och på baksidan, där vår fina terrass finns. De allra flesta väljer att sitta på terrassen och känna solensstrålar i ansiktet. Vi har även börjat förbereda vårt växthus för kommande växter. Ni är Varmt Välkomna at sitta i växthuset.
Personalen fortsätter att arbeta på. Vi har planerat för personalens kommande semestrar.
Personalen ska ha munskydd när de arbetar med våra boende.
Ni förgyller tillvaron för oss alla, men framför allt för era nära och kära. Ert besök här uppskattas verkligen, bara så ni vet. Känns otroligt roligt att se så många anhöriga här, och att man använder sig av terrassen och gångstråken utanför Kattrumpstullen.
Det var så länge sedan vi hade anhörigmöte på grund av pandemin. Men nu är det dags. Måndag den 25/4 klockan 13.00-15.00 i entrén. Samt torsdag den 28/4
klockan 16.00-18.00 i entrén.
Om det finns anhöriga som vill vara med i förtroenderådet, och bland annat träffa politiker ochÖstermalms stadsdel tillsammans med oss, är ni varmt välkomna att höra av er till hakan.borg@norlandia.com
Glöm inte att gå in på vårt Instagramkonto som är: norlandia_kattrumpstullen
Vi försöker i dessa tider tillgodose att boende stimuleras med både individuella och aktiviteter i grupp. (där vi håller avstånd).
Vi har kommit i gång med en trädgårdsgrupp, där boende deltar och som hjälper till att förbereda vårens blommor och växter.
Hygienprodukter finns att köpa i vår ”kiosk”-samma öppettider som vår glassförsäljning.
Vår teamledare Cissi är ansvarig för försäljningen.
Tänkte också passa på att göra reklam för vårt Instagram:
norlandia_kattrumpstullen
Våra gemensamma aktiviteter för boende, finns på hemsidan under ”Aktiviteter”
Med vänliga hälsningar
Håkan Borg
verksamhetschef
Kattrumpstullen
Mobil: 0720-902 917
Socialstyrelsen har i uppdrag att undersöka hur de äldre uppfattar äldreomsorgen. Brukarundersökningen Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? är en rikstäckande undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten på äldreboenden.
Se Kattrumpstullens resultat från 2020 års undersökning – ladda ner PDF:
Kattrumpstullen (demens) - Brukarunderso%u0308kning 2020.pdf
%u200B%u200B%u200B%u200B%u200B%u200B%u200BKattrumpstullen (somatik) - Brukarunderso%u0308kning 2020.pdf
Norlandia erbjuder ett tryggt, aktivt och meningsfullt liv på äldre dagar. Vi utformar våra verksamheter enligt den enskildes behov och önskemål och våra kontaktpersoner har ett extra ansvar att vara behjälplig i alla tänkbara sysslor och aktiviteter. På samtliga verksamheter erbjuder vi dagligen aktiviteter och kulturella evenemang, goda och vällagade måltider samt professionell och ansvarsfull vård och omsorg. Samtliga medarbetare arbetar enligt Norlandias värdegrund och vi eftersträvar att samtliga boende ska uppleva ett gott liv - varje dag.
Vårt samarbete med den enskildes närstående kan inte nog poängteras. En kontinuerlig kontakt och god relation ser vi som en viktig del i vårt omsorgsarbete. Förutsatt att den enskilde så önskar uppmuntrar vi alltid närstående att besöka och aktivt delta i våra verksamheter för att på så sätt skapa en levande, aktiv och social tillvaro.
Genom kontaktmannaskapet och kontinuerliga närståendesamtal uppmuntrar vi våra boende och närstående att kontinuerligt inkomma med eventuella synpunkter och klagomål. Genom att ta del av förbättringsförslag har vi större möjlighet att ytterligare utveckla våra tjänster och därmed skapa en meningsfull tillvaro.
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Norlandias kompetena, ambitiösa och ansvarsfulla medarbetare är en förutsättning för att vi ska kunna bedriva trivsamma och meningsfulla äldreboenden från Boden i norr till Skåne i söder.
Varje verksamhet leds av en verksamhetchef. Tillsammans med undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, kvalitetschefer, kockar och kultur- och aktivitetsansvariga medarbetare ansvarar de gemensamt för att genomföra individanpassade och kvalitativa vård- och omsorgstjänster på ett professionellt och ansvarsfullt sätt.
Formell utbildning är ett krav för att få arbeta på en av Norlandias verksamheter inom äldreomsorg. Dessutom, för att försäkra oss om att vi kontinuerligt utvecklar våra arbetssätt och tjänster investerar vi i vidareutbildningar med efterföljande handledning för våra medarbetare. Utbildningar sker i form av kurser på verksamheten och utbildningsledare är både interna medarbetare och externa utbildningsföretag.
Norlandia driver äldreboenden på uppdrag av samhället. Det innebär att Sveriges kommuner, som är våra uppdragsgivare, också är kunder till oss. Det är kommunen, inte Norlandia, som beviljar personer med ett vård- och omsorgsbehov möjligheten att flytta in till ett äldreboende som Norlandia driver. När den enskilde fått sin biståndsansökan beviljad av kommunens bistånds-handläggare tar vi kontakt med personen för att planera ett första hembesök inför inflyttningen.
Vi uppmuntrar alltid ett nära samarbete med våra uppdragsgivare. Dels för att kontinuerligt informera om verksamheten och hur arbetet fortlöper, dels för att ta tillvara på kommunens utbud av aktiviteter och erbjudanden som riktar sig till våra boende. Vi ser därmed våra verksamheter som en del i en större helhet då vi tillsammans skapar meningsfulla boenden med utgångspunkt för de äldres bästa.